De huidige Noordzeekanaal-veerponten van GVB, gebouwd in de jaren dertig, worden vervangen door vijf nieuwe, elektrische schepen. Na elke retourvaart moet de veerpont circa drie minuten bijladen. Dit gebeurt op het moment dat de pont in de fuik ligt om passagiers op en af te laten stappen. Hiervoor heeft De Klerk op drie locaties (Velsen, Buitenhuizen en Zaandam) nieuwe laadplatforms inclusief toeloopbordessen en laadarmen geplaatst.
De maatvoering is in dit soort projecten heel belangrijk. Enerzijds omdat er aanpassingen aan een bestaande constructie worden gedaan, maar ook omdat er aan het project gewerkt wordt door verschillende aannemers. “Wij van De Klerk maakten de platforms, Holland Shipyards de laadarmen en Pilz was verantwoordelijk voor de elektra aansluitingen van de fuik zelf. BAM voorzag in de voeding voor de laadarmen. Als deze raakvlakken in de voorbereiding niet goed worden afgestemd zorgtdit voor grote problemen,” vertelt projectleider Lucas Kamphuis. “Door in de ontwerpfase goed in te meten en af te stemmen met de andere opdrachtnemers verliep de realisatie van een leien dakje. Je wil niet dat je straks een platform hebt geplaatst en dat de laadarmen niet passen. Daarom ben ik blij dat we hier zeer zorgvuldig naar hebben gekeken tijdens het ontwerp. Het was best een uitdagend project,” aldus Lucas. “We hadden te maken met een uitdagende planning en tijdens de werkzaamheden moest de exploitatie van de pont doorgang vinden. Dit betekent dat er altijd één van de twee fuiken in gebruik moest blijven. Het is belangrijk van tevoren goed met de opdrachtgever (GVB) en de schippers van de ponten af te stemmen in welke fuik er gewerkt wordt.” Door een goede samenwerking met GVB en onderling vertrouwen kon er snel geschakeld worden.” Casper van der Werf, programmamanager bij GVB Veren beaamt dit: “Er was onderling veel begrip voor elkaar. Dat is de afstemming en fasering ten goede gekomen, waardoor onder andere de continuïteit van de veerverbindingen tijdens de werkzaamheden is geborgd.” Lucas: “Door de goede samenwerking met GVB waren de lijnen kort en konden er snel beslissingen worden genomen. Bij GVB is veel technische kennis van het werk waardoor er snel geschakeld kon worden als we tegen iets aan liepen. We hebben dit werk met zijn allen tot een succes gebracht. Inmiddels zijn we samen met duikbedrijf Maksor gestart met het volgende project voor GVB: aanpassen van de stootconstructies voor de aanlandingen van de veerponten. We hebben er alle vertrouwen in dat ook dit project goed gaat verlopen.”Van GVB kregen we nog het compliment dat veilig werken op het water er bij ons wel ingebakken zit”.
Van 14 t/m 17 januari is De Klerk Werkendam aanwezig op dé ontmoetingsplek voor de infrastructuur; InfraTech 2025 in Ahoy Rotterdam.
Met trots kijken we terug op een succesvolle samenwerking met Scheepswerf De Werken, gevestigd in Werkendam, die voor ons een geavanceerde nabehandelingsinstallatie heeft ingebouwd.
Van de Sasdijk naar de Beatrixhaven
Meer disciplines. Meer middelen. Projecten aanvliegen van plan tot oplevering, met eigen mensen en materieel. Dat is De Klerk. Waterbouw én Staalconstructie. Door deze combinatie voelen we ons zeker. Simpelweg omdat we dan de beste controle hebben over uw belang. Het maakt ons tot een partner waar u méér aan heeft dan een ‘gewone aannemer’, al sinds 1859.